25 Kasım 2023 Cumartesi

Kafanızın İçindeki Küçük Sesler Tersinizi Yüzünüzü İyi Bilir


Heyyo! Uzun zamandır bir filme yorum yapmıyordum ama bu filmden sonra çok içimden geldi. Çünkü bu bir filmden daha fazlası... 

Öncelikle yorumum spoiler içereceğinden ötürü izlemeyenler için şunu söyleyeyim: Her yaştan kişiye hitap eden bu harika animasyonu mutlaka tavsiye ederim. Hatta bir yerde şöyle bir yorum görmüştüm "bu filmi izlemedikçe neyi kaçırdığınızı asla bilemeyeceksiniz" :) Ama zaten çoğunuzun izlediğini düşünüyorum. Benim izleme serüvenim ise biraz değişik. Şöyle, filmi bana 5-6 sene önce küçük kuzenim göstermişti -artık büyüdü :D- o filmi daha önceden izlemiş ve çok beğenmişti birlikte izleyelim dedi ve birlikte izliyorduk ama ne olduğunu hatırlamıyorum fazla ilerleyemeden film yarıda kalmıştı. Konusunu falan o zaman da çok sevmiştim ama nedense devamını getirmemiştim. Şimdi ikincisinin çıkacağını öğrenince ben bu filmi yeniden baştan başlayıp adamakıllı izleyeyim dedim. Ve izlerken aslında ne kadar harika bir zamanlamayla seyretmiş olduğumu fark ettim. Neyse, sanırım fazla kafa ütüledim, hadi yoruma geçelim. :)

*** Spoiler ***

NEŞE, ÜZÜNTÜ, KORKU, ÖFKE ve TİKSİNTİ...

Duyguların davranışları yönetmesi, kişiliğimizi oluşturan çekirdek anılar, belli bir süre sonra çöpe atılan uzun süreli anılar, hayali arkadaş, fantastik hayal dünyası, sorun çıkaranları hapseden bilinçaltı... 

Baştaki daha önceden izlemiş olduğum sahneleri tekrar izlerken şunu fark ettim, bu geçen sürede ne yazık ki çok daha fazla umutsuz ve karamsar bir hale gelmişim. Aslında her şeye rağmen kafamın içinde bir denge tutturmayı başarmıştım -ya da ben öyle sanıyordum- ancak birkaç gün önce her şey yıkıldı. Tıpkı filmdeki adaların yıkılması gibi... Ancak filmin sonunda adaların daha da güzel bir şekilde yeniden inşa edilmesi beni mest etti. Aslında yıkılan şeyler her ne kadar o uçurumdan yuvarlanıp sonsuzluğa gitmiş ve bir daha asla geri gelmeyecekmiş gibi görünse de yeterince istersen her zaman yenilerini inşa edebilirsin. 

Zihnimiz biz hatırlamasak bile doğumumuzdan hatta anne karnından itibaren her şeyi kaydeder ve böylece yedi yaşına kadar şekillen bilinç, ileriki yaşamımızda bilinçaltımız olur. Bu yüzden filmde beni en çok etkileyen şeylerden biri Riley'in en güçlü duygusunun neşe olması oldu. Çünkü doğduğunda annesi ve babası ona sevgi ve neşe verdiler. 

Daha sonra Riley her şeyi neşe ile yoluna koymaya çalıştı. Evet olumlu düşünmek, neşeli olmak çoğu zaman harika çalışır. Ancak -bence filmin en önemli mesajı da buydu- eğer gerçekten üzülmen gereken bir zamanda duygularını bastırıp, görmezden gelip olumlu düşüneceğim diye mutluymuş gibi yaparsan ileriki süreçte bu sana daha büyük bir zarar verir. Önemli olan her duyguyu iyisiyle kötüsüyle kabul edebilmektir. 

Riley'in dünyasında Neşe başta bunu anlamıyordu, 'Üzüntü'yü tam olarak çözemedim' gibi şeyler söylüyordu. Ve Neşe'nin film boyunca izlediğimiz 'merkeze dönme' mücadelesi aslında daha derin baktığımız zaman Üzüntü'yü anlama yolculuğuydu ve Üzüntü de bu yüzden yanındaydı. Neşe uçurumun dibindeyken anladı, "Üzüntü yardım etmek için oradaydı." ve üzüntü olmazsa neşe de olmazdı. Diğer duygular bile görevi üzüntüye vermek istemezken aslında üzüntü bu kadar önemliydi, en kritik anlarda çekirdek anıları yerine yerleştirerek seni toparlayacak ve yeniden ayağa kaldıracak kadar... 

"Hüzünlü vampir romantizmi adasını çok sevdim." :)

İşte bunu harika bir görsel şölenle sunduğu için de Ters Yüz benim için her zaman bir filmden fazlası olarak kalacak. 

Kimi yerde güldüm kimi yerde ağladım... Riley'in yaşadıkları anında zihninde yuvarlanıp yeni birer anı oluyor. An'lar anılara çok hızlı bir şekilde dönüşüyor ve bu da ileriki hayatını şekillendiriyor. Bu yüzden bizim hayatımızda önemsiz gibi gördüğümüz birçok küçük şey de bizim zihnimiz için çok önemli aslında. Beynimizin içi biz uykudayken rüya görebilmek için bile harıl harıl çalışıyor. Ara ara diğer insanların da beyinlerinin içinin gösterilmesi benim çok hoşuma gitti. Mesela buna benzer bir şeyi daha önce Yumi's Cells'de görmüştüm -en sevdiğim dizilerden- yalnızca orada duygular yerine hücreler var ve bu işlevleri hücreler yerine getiriyor. Kısacası onu da inside out'a benzer bir şeyler izlemek isteyenlere tavsiye ederim.


Bu arada duyguların yanı sıra Riley'in hayali arkadaşı Bing Bong'u da aşırı sevdiğimi söylemeden geçemeyeceğim. :)

Evet şimdi gelelim 14 Haziran 2024'te vizyona girmesi planlanan Ters Yüz 2'nin fragmanına. 



Fragmanda ergenlikle birlikte gelen yeni duygular; kaygı, kıskançlık, bıkkınlık ve utanç gibi görünüyor. Ben çok sevdim, filmin çıkmasını dört gözle bekliyor olacağım. Sizler nasıl buldunuz, yorumlarınızı bekliyorum. <3 

6 yorum: